Στο top ten της ακριβότερης βενζίνης παγκοσμίως η Ελλάδα

από Κωνσταντίνος Τσίπτσιος

Χωρίς μάλιστα να έχουν ενσωματωθεί οι αυξήσεις στα καύσιμα από 1ης Ιουνίου 2016.

Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση η συμπόρευση με χώρες όπως το Μονακό, η Νορβηγία, η Ολλανδία ή η υπέρτερη θέση μας έναντι της Γερμανίας σε μια κατάταξη, θα μας έκανε εθνικά υπερήφανους.

Εδώ όμως μιλάμε για τις υψηλότερες τιμές βενζίνης και η κατάταξή μας αυτή στην πρώτη δεκάδα παγκοσμίως, μόνο αρνητικές εντυπώσεις δημιουργεί.

Αυτή τη στιγμή, με μέσο κόστος βενζίνης 1,42€, η Ελλάδα κατακτά τη δέκατη θέση μαζί με το Ενωμένο Βασίλειο και βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο περίπου με χώρες όπως η Ιταλία, η Σουηδία, η Ισλανδία και η Δανία.

Ωστόσο αυτή δεν είναι η χειρότερη θέση στην οποία θα μπορούσαμε να είμαστε, καθώς από 1ης Ιουνίου θα ισχύσουν τα μέτρα του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, ήτοι η αύξηση του ΦΠΑ στα καύσιμα από 23 σε 24% και η εκ νέου αύξηση του φόρου στη βενζίνη από τα 670€/1.000 λίτρα στα 700€/1.000 λίτρα.

Με αυτά τα δεδομένα, οι αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης που θα προκύψουν θα είναι περίπου της τάξης των 5 λεπτών/λίτρο, δεδομένο που θα μας οδηγήσει στην «κατάκτηση» της 6ης θέσης στη λίστα των ακριβότερων τιμών βενζίνης παγκοσμίως.

Πόσο όμως θα μπορούσε να πληρώνει ο Έλληνας τη βενζίνη υπό ένα καθεστώς λογικής φορολογικής επιβάρυνσης;  Ίσως όσο οι γείτονες Βούλγαροι, με τους οποίους πλέον συγκρινόμαστε και σε επίπεδο απολαβών, δηλαδή… 0,97€.

Με μέτρο σύγκρισης το μνημόνιο, χώρες που το υπέστησαν όπως η Ιρλανδία ή η Πορτογαλία, πληρώνουν πολύ λιγότερο τη βενζίνη, στα 1,30€ και 1,38€ αντίστοιχα.

Ακόμα και η σχετικά ακριβή στις τιμές καυσίμων Τουρκία είναι πίσω από εμάς με κόστος βενζίνης 1,36€, ενώ οι Έλληνες της Κύπρου, που επίσης βγήκαν από μνημόνιο, πληρώνουν μόλις 1,15€ για κάθε λίτρο βενζίνης.

Μια γενική αρχή για τη διαμόρφωση των τιμών της βενζίνης είναι ότι σε χώρες που παράγουν πετρέλαιο ή σε χώρες με αδύναμη οικονομία, το κόστος είναι χαμηλό, ενώ στις ανεπτυγμένες χώρες αυτό ανεβαίνει σημαντικά.

Μοναδικές παραφωνίες σε αυτή τη «συνθήκη» αποτελούν οι ΗΠΑ, που παρά την ισχυρή της οικονομία έχει πολύ χαμηλό κόστος βενζίνης και, φυσικά, η χώρα μας, που τις ημέρες της ανθηρής οικονομίας είχε πολύ χαμηλές τιμές, ενώ εν μέσω κρίσης από τις υψηλότερες παγκοσμίως.

Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, με τις μετακινήσεις στην ημερήσια διάταξη κάθε Έλληνα, το υψηλότατο κόστος της βενζίνης ροκανίζει σημαντικά το ήδη εξαιρετικά διαθέσιμο εισόδημα. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι παρά τη μεγάλη διαφορά τιμής βενζίνης – πετρελαίου, αυτή επίσης θα αμβλυνθεί καθώς η αύξηση στο δεύτερο από την πρώτη Ιουνίου 2016 θα είναι 10-13 λεπτά στο λίτρο, ενώ στη βενζίνη 5. Κατά 9 λεπτά περίπου θα επιβαρυνθεί επίσης το υγραέριο, που πολλοί έχουν επιλέξει για τα παλαιότερα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης.

Εντυπωσιακό όσο και εξοργιστικό ταυτόχρονα για τον Έλληνα, είναι το επίπεδο τιμών της βενζίνης σε χώρες με πολύ χαμηλή φορολογία στα καύσιμα. Στο Κουβέιτ, τη χώρα με τη φθηνότερη βενζίνη στον κόσμο, το λίτρο κοστίζει 0,19 λεπτά –πολύ λιγότερο από το κόστος του νερού στη χώρα μας.

Και αν εξαιρέσει κανείς τις χώρες που παράγουν πετρέλαιο, τότε δεν μπορεί να μην ζηλέψει την Γεωργία, με κόστος λίτρου στα 0,67€ ή την Ουκρανία, με κόστος 0,75€.

Οι δέκα χώρες με τη φτηνότερη βενζίνης παγκοσμίως (τιμές σε €/λίτρο)

1.      Κουβέιτ     0,19

2.      Σαουδική Αραβία 0,21

3.      Τουρκμενιστάν 0,25

4.      Αλγερία 0,26

5.      Κατάρ 0,32

6.      Εκουαδόρ 0,35

7.      Καζακστάν 0,36

8.      Ομάν 0,37

9.      Μαλαισία 0,37

10.  Μπαχρέιν 0,38                                                                 

Οι δέκα χώρες με την ακριβότερη βενζίνης πασκοσμίως (τιμές σε €/λίτρο)

1.      Χονγκ Κόνγκ 1,68

2.      Νορβηγία 1,61

3.      Μονακό 1.57

4.      Ολλανδία 1,49

5.      Δανία 1,48

6.      Ιταλία 1,46

7.      Ισλανδία 1,44

8.      Σουηδία 1,43

9.      Ενωμένο Βασίλειο 1,42

10.  Ελλάδα 1,42

Προτεινόμενα Άρθρα