Το μουντιάλ έφερε λεφτά

από AllAboutARIS

Ένα μεγάλο κύμα ευφορίας διαπερνά ολόκληρη την Γερμανία μετά την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου.

Το κλίμα αυτό δεν περιορίζεται μόνο στους ποδοσφαιρόφιλους αλλά εκτίνεται στους οικονομολόγους και τους ανθρώπους των επιχειρήσεων που ελπίζουν η μεγάλη νίκη να επηρεάσει θετικά την οικονομία της χώρας. Δεν λείπουν όμως και οι απαισιόδοξοι που θεωρούν πως δεν υφίσταται άμεση σύνδεση ανάμεσα στα δυο. Για πολλά στελέχη των επιχειρήσεων και ανθρώπους της οικονομίας, η κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου δυναμώνει το brandname «Γερμανία». Πιστεύουν πως κάθε τι γερμανικό θα έχει αυξημένη προβολή και θα θεωρείται ποιοτικότερο. Κάτι τέτοιο θα έχει θετικό αντίκτυπο στις εξαγωγές της χώρας, αφού οι καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη θα επιζητούν τα προϊόντα με την ταμπέλα «Κατασκευασμένο στη Γερμανία».

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του περιοδικού Der Spiegel, που κυκλοφόρησε με τίτλο «Είμαστε κάποιοι, ξανά». Την ίδια ώρα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκομ, τονίζει πως «το παράδειγμα της εθνικής ομάδας (ο τρόπος που ενωμένη κατέκτησε την κορυφή) θα πρέπει να γίνει μάθημα για όλες τις εταιρείες της χώρας».
Αυτής της άποψης είναι και ο επικεφαλής του ινστιτούτου ερευνών Prognos AG, Κρίστιαν Μπολοφ, που θεωρεί πως η πρωτιά της «Νάσιοναλμανσαφτ» θα ανεβάσει τις εξαγωγές της χώρας ψηλότερα από τα 1,09 τρισ. ευρώ του 2013. «Όλο αυτό έχει μεγάλο ψυχολογικό αντίκτυπο στην αυτοπεποίθηση», ανέφερε. «Σίγουρα, δεν είναι ένα στοιχείο που μπορεί να μετρηθεί λεπτομερώς αλλά μπορεί να έχει θετική επίδραση στο εργασιακό κίνητρο και την παραγωγική ποιότητα».

Ωστόσο δεν λείπουν και οι διαφορετικές απόψεις που υποστηρίζουν πως όλος αυτός ο ενθουσιασμός στην αγορά είναι υπερεκτιμημένος.  Μάλιστα, δίνουν για παράδειγμα την Ισπανία, της οποίας η εθνική ομάδα σάρωσε τους τίτλους τα προηγούμενα χρόνια. Παρόλο που αναδείχθηκε δύο φορές Πρωταθλήτρια Ευρώπης (2008, 2012) και μία Παγκόσμια (2010), η τοπική οικονομία έκανε τεράστια βουτιά και η ανεργία έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ.
«Είναι απλά λάθος να συμπεράνουμε πως η κατάκτηση του Μουντιάλ έφερε αυτά τα δυσμενή αποτελέσματα στην ισπανική οικονομία ή πως η γερμανική οικονομία θα ανθίσει», δήλωσε στο Deutsche Welle ο οικονομολόγος της Dekabank, Χόλγκερ Μπαρ. «Οι πραγματικές οικονομικές επιπτώσεις περιορίζονται στις χώρες που φιλοξενούν της μεγάλες διοργανώσεις. Στις υπόλοιπες σημειώνεται απλά μια αύξηση στην πώληση τροφίμων, μπύρας και ποδοσφαιρικών αγαθών ένδυσης και υπόδησης».

Επιπροσθέτως, τόνισε πως όσο συναρπαστική και να είναι αυτή η ποδοσφαιρική επιτυχία δεν πρόκειται να επηρεάσει τα έσοδα των νοικοκυριών και τα επενδυτικά πλάνα των εταιρειών. «Όταν κοιτάξουμε το μισθό μας στις αρχές Αυγούστου θα δούμε πως είναι ίδιος με αυτόν του Ιουλίου. Οι επιχειρήσεις που ψάχνουν για νέους πελάτες θα αντιληφθούν πως ο κόσμος δεν έχει αλλάξει τόσο πολύ».
Κάπου στη μέση στέκεται η γνώμη του καθηγητή οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Βόννης Άρμιν Φαλκ. «Είναι πολύ δύσκολο να εκτιμήσουμε αν αυτό το κύμα χαράς μπορεί να επηρεάσει με οποιονδήποτε τρόπο την οικονομία. Ωστόσο, αν αυτό το γεγονός κάνει τον κόσμο να αισθάνεται καλύτερα, καλύτερη θα είναι και η «οικονομική διάθεση» του».

Από την πλευρά της η γερμανική κυβέρνηση και συγκεκριμένα το οικονομικό επιτελείο δεν δείχνει να έχει επηρεαστεί από την τεράστια εθνική επιτυχία. «Οι προβλέψιμες μας δεν θα αλλάξουν» ήταν η λιτή απάντηση του υπουργείου Οικονομικών. Εξάλλου, η Γερμανία διανύει μια από τις καλύτερες περιόδους της. Η οικονομία αναπτύχθηκε περισσότερο από όσο αναμενόταν στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, με τις προβλέψεις να υποστηρίζουν πως το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 1,9% το 2014 και 2% το 2015. Όπως φαίνεται, πρωταθλήτρια κόσμου ή όχι, η οικονομία της Γερμανίας έχει πάρει την ανηφόρα.

Προτεινόμενα Άρθρα